torsdag 29 september 2011

Spotify hjälper till att döda Facebook

Att Spotify är fantastiskt tycker nog alla som använt tjänsten. Visserligen ändrade dom rätt radikalt nu i maj att man inte fick lyssna mer än 10 timmar i månaden med gratis-konto, och max 5 gånger av varje låt.
Det rörde om lite i grytan men verkar ha lagt sig nu. Många har nog gått över till betalkonto, eller Premium som det heter på Spoti-språket. De 10 timmarna verkar för övrigt inte så nogräknade på vårt gratis-konto, det fylls på med nya friska 10 timmar var och varannan dag verkar det som... men tyssst säg det inte högt för då kanske dom tittar efter buggen....

Men nu kommer vi till ett större problem, gratis-begränsningarna är ju en del av dealen så att säga.
Kopplingen mot Facebook. 
Om du har ditt konto kopplat mot Facebook för att kunna utbyta spellistor med dina vänner, så uppdateras nu automatiskt din Facebook status med vad du lyssnar på Spotify. Det var väl precis vad alla ville eller?

Nja.. skulle inte tro det!

Nu KAN man ju visserligen välja att lägga på ett "skämsfilter" på Spotify. Otroligt, jag kan alltså välja att för tillfället inte visa upp för mina vänner att jag råkar gilla att lyssna på Taylor Swift. Perfekt! Eller?

Med alla förändringar som Facebook håller på med och alla uppdagade storebrorsfasoner så tror jag att detta snarare bidrar till att folk drar sig ur Facebook, än att de drar sig ur Spotify. Eller gör som jag. 
Kopplar bort Facebook från Spotify!

Jag bara väntar på att toapappret ska kopplas mot Facebook, tänk vad härligt att få dela med sig.
Dubbel så mycket glädje på rullen! 

2 kommentarer:

  1. "Med alla förändringar som Facebook håller på med och alla uppdagade storebrorsfasoner så tror jag att detta snarare bidrar till att folk drar sig ur Facebook, än att de drar sig ur Spotify."

    Mja, de som har den möjligheten i sådana fall, dvs vi gamla Spotify-användare. Alla nya måste ju faktiskt ha en Facebook-användare. Och det är det sjukaste av allt och troligtvis det största misstaget Spotify kommer att göra på lång sikt, på kort sikt får de säkert massor med nya användare och gratisreklam via Facebook.

    SvaraRadera
  2. Jag kan inte annat än hålla med tidigare Anonym. Helt galet att man måste ha Facebook för att ha Spotify. Om man -som jag och många andra- inte vill ha FB då!? Då måste man söka sig till andra musiktjänster, eller alternativt skapa ett "tomt" FB-konto som man endast använder till att komma åt Spotify. Känns som att det första scenariot är mer troligt om man är Anti-FB.

    SvaraRadera